Ce nu ți-a zis nimeni despre tarifele mai mari la Orange, Digi, Vodafone și Telekom

de: Florin Cașotă
05 04. 2019

Pe 4 aprilie, Orange s-a aliniat pieței și a crescut prețul abonamentelor pentru clienții noi. Acum, lista e completă: Vodafone, Digi | RCS-RDS, Telekom și UPC. De ce?

În ultimele luni ai auzit că operatorii, rând pe rând, au mărit tarifele. De la Orange și Vodafone până la Telekom și Digi | RCS-RDS. Astfel, cum se face că toți operatorii au crescut prețurile pentru serviciilor lor la început de an?

Totul a început cu ordonanța de urgență OUG 114, cunoscută mai ales cu „taxa pe lăcomie” (taxe aplicate cifrelor de afaceri, nu profitului), dată de Guvernul României care prevedea taxe mai mari pentru sectorul bancar, telecom și energetic.

În acest caz e de interes efectul asupra sectorului telecom. În primul rând, operatorii telecom sunt nemulțumiți că art. 77 din ordonanță impune o suprataxare a industriei cu un procent de 3% din cifra de afaceri. În al doilea rând, companiile telecom s-au declarat nemulțumite de amenda specială introdusă de guvern pentru operatorii telecom care au construit ilegal rețele de cablu.

Cum afectează OUG 114 activitatea operatorilor telecom ca Orange, Vodafone, Telekom și Digi | RCS-RDS

La scurt timp după comunicarea ordonanței, principalii operatori au declarat că modificările propuse introduc și majorează taxe la un nivel pe care îl apreciază excesiv și blocant pentru dezvoltarea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice.

Cu alte cuvinte, taxa de 3% din cifra de afaceri e prea mare și astfel nu mai pot investi în modernizarea rețelei, în oferirea de servicii noi, construirea rețelei 5G și așa mai departe.

Banii care ar fi provenit în urma acestei taxe ar fi mers către ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații). În schimb, suprataxarea industriei de telecomunicații contravine legislației românești și europene care menționează că instituțiile ca ANCOM trebuie să perceapă tarife doar atât cât să-i asigure buna funcționare.

„Noi facem business, nu caritate. Condițiile care derivă din aplicarea prevederilor OUG 114/2018 nu sunt acceptabile și analizăm serios varianta neparticipării la procedura de atribuire, care va fi organizată de autoritatea de reglementare din domeniu în a doua parte a acestui an”, a spus Miroslav Majoros, șeful Telekom România, făcând referire la neparticiparea la licitația pentru 5G.

A doua mare problemă pentru companiile telecom o reprezintă acea amendă specială pentru construcția ilegală de rețele de cablu, fără autorizație.

Amenda din OUG 114 care a nemulțumit sectorul telecom (în special grupul Digi | RCS-RDS)

OUG nr. 114/2018 stabilește o formulă de calcul severă a amenzii speciale, care crește gradual de la 1% la 10% din cifra totală anuală de afaceri a furnizorului de rețele de comunicații electronice: un punct procentual pentru fiecare lot de 100 de clienți deserviți prin intermediul unor lucrări neautorizate, dar nu mai mult de 10% din cifra de afaceri totală.

Asta înseamnă că, dacă un furnizor are o cifră anuală de afaceri de 500 milioane de euro, pentru lucrări ilegale care deserversc un număr de 300 de clienți, va fi sancționat cu o amendă de 15 milioane de euro, adică aproape 3% din cifra de afaceri. Asta va ustura toate companiile telecom din România.

Pe 19 martie, reprezentanți Orange, Vodafone și Telekom au transmis în Parlament o adresă prin care solicită guvernanților eliminarea amenzii speciale din OUG 114.

În adresă s-a menționat și impunerea amenzii speciale din OUG 114 intră în conflict cu principiile constituționale. Operatorii au sppus că prin impunerea acestei amenzi speciale, OUG nr. 114/2018 realizează o discriminare inechitabilă între sectoarele de telecomunicații și orice alte sectoare de construcții civile/industriale (supuse unui regim de sancționare semnificativ mai blând).

Până acum, executarea lucrărilor de contrucții în lipsa unei autorizații se amenda cu o sumă între 1000 și 100.000 de lei. Practic, companiile telecom probabil au accelerat procesul de construire a rețelei, fără a mai aștepta autorizațiile aferente, pentru că amenda nu era atât de rea. Ei bine, acum amenda nu mai este una de neglijat.

Într-un interviu la România TV din 26 iulie 2018, Darius Vâlcov a acuza grupul Digi | RCS-RDS că și-ar fi construit aproape jumătate din rețeaua de cablu fără avize. „Între 30 și 50% dintre rețele nu au avize, adică s-au legat prin localități, a sunat cineva de la DNA au mai sunat din altă parte și s-au rezolvat lucrurile în sensul că au trecut cu firul”, a spus Vâlcov.

Grupul Digi | RCS-RDS a respins acuzațiile lui Darius Vâlcov la acel moment. Între timp, el n-a reventi cu dovezi și a rămas totul la nivel de acuzație.

Ajungem în 2019 și guvernul modifică ordonanța de urgență și suspendă amenzile pentru operatorii telecom care au construit ilegal rețele de cablu până la 1 septembrie 2019.

5G ar putea fi mai degrabă un motiv pentru creșterea prețurilor decât OUG 114

Orange a scumpit cu un euro toate abonamentele, însă doar pentru clienții noi. Totuși, a oferit și ceva la schimb: mai mult internet.

Vodafone a anunțat că, din 8 mai 2019, preţul pachetului de servicii creşte cu 0,92 eur TVA inclus.

Prețul Telekom pentru fiecare serviciu fix (voce fixă, internet, TV) și pentru fiecare abonament mobil, pentru clienții rezidențiali, va fi majorat cu 0,42 euro, TVA inclus, adică aproximativ doi lei.

Primul operator care a anunțat majorarea prețurilor încă din ianuarie 2019 a fost grupul Digi | RCS-RDS.

Din 1 martie a aplicat prețuri mărite cu câțiva lei pentru toate serviciile pe care le oferă: cablu, internet și mobil. UPC România și-a înștiințat clienții că va crește prețurile abonamentelor serviciilor de televiziune și internet cu 2,38 lei, de la 1 mai. Și cu asta cercul este închis și plătim mai mult pentru TV, internet și voce.

Ordonanța a venit și într-un moment foarte prost. Urmează licitația pentru licențe 5G. Pentru operatori înseamnă un cost suplimentar considerabil. Cum ar fi dacă acestă majorare a prețurilor vine în contextul în care licitația pentru licențe 5G va începe în acestă vară și se va încheia în decembrie 2019. Să implementezi 5G este un cost nu foarte mic, iar acești bani în plus nu strică.

Ar putea fi bani și pentru plata acelei taxe, însă acea taxă este procentuală din cifra de afaceri. Cu orice majorare a abonamentelor va crește și cifra de afaceri. Același lucru este valabil și în cazul amendei, dacă se va implementa în formularea actuală.

5G o să devină realitate la noi în 2020. Până atunci poți să mai strângi ceva bani în plus la pușculiță.

Verizon a dat drumul pe 4 aprilie la o rețea 5G în SUA, iar în Coreea de Sud rețeaua viitorului va fi implementată cât de curând. Telefoane compatibile încă nu sunt prea multe și le putem număra pe degete: Galaxy S10 5G, Moto Z3 cu modulul 5G, Huawei Mate X (care încă nu a fost lansat) și mai sunt câteva prototipuri de la Xiaomi, OnePlus ce încă nu pot fi cumpărate.

Noi avem un internet bun și pe fix și pe mobil și consumul de internet crește constant. Traficul mediu lunar pe locuitor a crescut cu 15% în cazul internetului fix și cu 49% în cazul internetului mobil în primul trimestru al anului 2018.

Practic, un român consumă în medie pe lună 2 GB de internet mobil și acestă cantitate va crește pe măsură ce tot mai multe smartphone-uri ajung în mâinile românilor. Iar asta se traduce în presiunea de a fi primul operator care să ofere 5G în țară și să-l ofere la o calitate bună, cu viteze excelente și eventual cu o acoperire bună.